Het wetsvoorstel toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten (Wtta) ligt momenteel bij de Tweede Kamer. Op 4 november 2024 zal het wetsvoorstel worden behandeld in de Tweede Kamer. Met de komst van de Wtta mogen gegevens worden uitgewisseld tussen diverse bestuursorganen en ook met private instanties. Welke bestuursorganen en private instanties zijn dat?
Bestuursorganen
Allereerst kunnen in het kader van de uitvoering van het toelatingsstelsel gegevens worden uitgewisseld tussen de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (Minister SZW) en de Nederlandse Arbeidsinspectie. Daarnaast mogen gegevens worden uitgewisseld tussen de Belastingdienst en de Nederlandse Arbeidsinspectie. Als het om huisvestingsvereisten gaat – die worden geconstateerd in het kader van de toelating van uitleners – kan de Minister SZW gegevens uitwisselen met het bevoegd gezag van gemeenten. Daarmee kunnen gemeenten, handhavend op de naleving van wet- en regelgeving, effectief optreden. Indien een gemeente in het kader van de handhaving signalen ontvangt over overtredingen van de Woningwet of Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, kan zij deze ook delen met de Minister SZW.
Private instanties
Naast gegevensuitwisseling tussen bestuursorganen, zal in de Wtta ook een grondslag worden opgenomen voor gegevensuitwisseling met private instanties die een rol hebben in het toelatingsstelsel. Alhoewel dit nog nader uitgewerkt moet worden, kan hierbij worden gedacht aan bijvoorbeeld de inspectie-instelling die het inspectierapport heeft opgesteld, SNF, SNA en SNCU. Als de Minister SZW informatie nodig acht naar aanleiding van een bevinding van het inspectierapport, bijvoorbeeld als gevolg van signalen die de Minister SZW van andere bestuursorganen heeft verkregen, kan de Minister SZW de onderliggende stukken opvragen bij de inspectie-instelling. Het is van belang om te weten dat deze gegevensverstrekking niet periodiek is, maar alleen als de Minister SZW hierom vraagt.
Privacy
De gegevensuitwisseling (met private instanties, waaronder de aangewezen inspectie-instellingen), kan worden aangemerkt als een inmenging in het recht op eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer van (rechts)personen. In het kader van de gegevensuitwisseling is namelijk niet uit te sluiten dat de verstrekte gegevens direct of indirect te herleiden zijn tot natuurlijke personen. De regering vindt echter dat de gegevensuitwisseling een gerechtvaardigde inmenging vormt op het recht op eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer van (rechts)personen. Uitwisseling is immers noodzakelijk in het belang van het economisch welzijn van Nederland. Anders wordt er namelijk in belangrijke mate afbreuk gedaan aan het gezond functioneren van de arbeidsmarkt als misstanden heersen in de sfeer van belasting- en premieontduiking en -fraude en wanneer er sprake is van systematische schending van arbeidsbeschermende regelgeving. Er is aldus een maatschappelijke behoefte om malafide partijen van de arbeidsmarkt te weren en daarom is de gegevensuitwisseling essentieel voor het slagen van het toelatingsstelsel. De invulling van de gegevensverstrekking wordt nog in latere regelgeving nader ingevuld.
Wat kunnen wij voor jou doen?
Het is goed om je bewust te zijn van de impact van de gegevensuitwisseling op jouw onderneming en je zakelijke partners. Heb je vragen over gegevensuitwisseling in het kader van het toelatingsstelsel in relatie tot jouw onderneming en/of de afspraken die je maakt met contractspartijen, neem dan contact op met VRF Advocaten. Wil je weten hoe jouw onderneming ervoor staat in aanloop naar het toelatingsstelsel? Vraag dan een quickscan aan of neem contact op met Normec VRO als jouw onderneming nog geen NEN-certificering heeft. Heb je vragen over de gevolgen van het toelatingsstelsel voor jouw onderneming of heb je hulp nodig bij het aanpassen van je huidige contracten? Neem dan contact op met VRF Advocaten. Heb je modelcontracten nodig, dan kan FlexKnowledge je hierbij assisteren. Voor trainingen neem je contact op met Artra, de opleider voor arbeidsmarktprofessionals.